Ett LinkedIn-inlägg jag nyligen såg beskrev frustrationen från en nyanställd som sade upp sig efter bara några månader. Anledningen? Annonsen och arbetsbeskrivningen stämde inte med verkligheten. Det som presenterades som en strategisk roll visade sig i praktiken vara operativt plåster på såren.
Mitt spontana svar var enkelt:
"Tricket är att intervjua uppdragsgivaren på djupet och att förstå vad de är ute efter. Tror att man som rekryterare behöver yrkeskunskap för det."
Men det räcker inte att rekryteraren är vass. Det är också du som chef som sätter ribban.
Rekrytering börjar inte med en annons – den börjar med självinsikt
För många börjar processen med att återvinna den gamla annonsmallen eller be HR ta fram något “ungefärligt”. Men då är missförståndet redan ett faktum. Att skriva en kravprofil utan att göra hemläxan är som att köpa kostym utan att prova, det kanske ser rätt ut på pappret, men passar sällan i verkligheten.
För att lyckas krävs det tre saker:
Du får det du beskriver, inte det du tänkte
Om du beskriver rollen fel, attraherar du fel människor. Om du lockar med något som inte stämmer, tappar du dem snabbt igen. Det är inte bara slöseri med tid, det är ett direkt hot mot din verksamhet.
Därför börjar varje lyckad rekrytering med att rekryteraren gör ett grundligt arbete med dig som uppdragsgivare: ställer rätt frågor, borrar i nyanser och klär av rollens verkliga innehåll.
Sammanfattning för dig som vill slippa rekrytera igen om sex månader:
Vi intervjuar alltid uppdragsgivaren på djupet! Inte bara om arbetsuppgifter, utan om kontext, kultur, drivkrafter och förväntningar.
Det är först när vi tillsammans har hela bilden som vi kan leverera rätt kandidater.
Vill du se skillnaden det gör att ha en kravprofil som faktiskt speglar verkligheten?
Vi på DSCVR intervjuar alltid uppdragsgivaren på djupet. För att det inte ska gå fel längre fram. Hör av dig om du vill prata mer.